Chat

Wat is er nou makkelijker dan vanachter je computer, vanuit je eigen webbrowser, meteen een gesprek met iemand te starten? Chat is één van de meest gebruikte digitale manieren van klantcontact van dit moment. Mensen vinden het gewoon ontzettend fijn om met een paar klikken rechtstreeks in contact te staan met een medewerker. Wij hebben ondertussen ruime ervaring met klantcontact via dit kanaal en de mogelijkheden die het met zich meebrengt.

Chats kunnen bijvoorbeeld door de klant worden gestart omdat deze een vraag of klacht heeft. Met een druk op de knop, vaak via de website van onze opdrachtgever, komt de klant dan bij een collega van ons terecht. Omgekeerd kunnen we ook proactief chats aanbieden. Met specifieke software is bijvoorbeeld te zien of een klant heel lang op een pagina aan het zoeken is of zoekt naar een bepaald onderwerp. Op zo'n moment kun je die klant tegemoet komen door hem een chat aan te bieden met een medewerker die hem onmiddellijk kan helpen bij wat hij zoekt. Een stukje meedenken dus; een positieve verrassing. Verder kan een chat een servicegericht karakter hebben bedoeld om klanten te helpen maar ook commercieel worden ingezet.

Het voordeel ten opzichte van een vergelijkbaar kanaal als e-mail, is dat onze collega's in een chat meteen wedervragen kunnen stellen. Zo kan in één gesprek van een paar minuten de volledige lading van een klantvraag blootgelegd worden. Daardoor kunnen we gerichter helpen en voorkomen we herhaalverkeer. Voor alle partijen wel zo prettig dus! Daarbij kunnen onze medewerkers meerdere mensen tegelijkertijd helpen op de chat en het zelfs een transcriptie van het gesprek nasturen, mocht de klant dit graag willen. Door strak te monitoren op kwaliteit van de antwoorden en taalgebruik, garanderen we ook in de chat de optimale klantbeleving.